Legalny dostęp do energii w marinach i na campingach

dodane: 06 maja 2012 przez: sprytneliczniki

Zgodnie z art. 45a ust. 4 ustawy – Prawo energetyczne, rozliczenie za zużycie prądu przez użytkowników portów jachtowych powinno odbyć się zasadzie tzw. refakturowania faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów uwidocznionych na fakturze wystawionej właścicielowi (zarządcy) portu jachtowego przez przedsiębiorstwo energetyczne.

Problem ten został omówiony w artykule pn. „Nielegalny pobór opłat za energię elektryczną w portach jachtowych w Polsce” zamieszczonym na tym portalu w czerwcu 2011r.

Opisane w tym artykule (oraz z komentarzach czytelników) postępowanie właścicieli marin często wynika z dwóch przyczyn:

  •  braku informacji o dostępności polskich – tym samym tańszych – przedpłatowych systemów dystrybucji energii elektrycznej, a w niektórych wykonaniach także wody pitnej, a nawet bezprzewodowego dostępu do Internetu (WiFi).
  •  obawy przed wysokimi kosztami modernizacji przyłączy energetycznych udostępnianych użytkownikom portów.

Rozwiązaniem problemu może być oferowany przez firmę SmartBits (www.SprytneLiczniki.pl) przedpłatowy system dystrybucji energii elektrycznej na karty zbliżeniowe RFID (na zdjęciu obok), który spełniając wymogi prawa energetycznego jest równocześnie kilkakrotnie tańszy od podobnych rozwiązań importowanych z zagranicy.

Działanie systemu opiera się na przedpłatowych licznikach energiiprzypisanych do każdego z gniazd. Rozdzielnice można zamontować na istniejącej sieci elektrycznej mariny.

Po przyłożeniu karty zbliżeniowej z naładowanym kredytem do czytnika, moduł przedpłatowy za pomocą przekaźnika otwiera dopływ prądu do pierwszego wolnego gniazda sieciowego umieszczonego na obudowie dystrybutora. Każde zużycie 0.001 kWh powoduje wysłanie impulsu do modułu przedpłatowego, który odejmuje zużytą wartość od wczytanego kredytu z karty. Tak samo wygląda algorytm działania w przypadku pozostałych gniazd. Po ponownym przyłożeniu karty przez użytkownika, zostaje odcięty dopływ prądu i zajmowane gniazdo zostaje zwolnione dla kolejnego użytkownika.

Pod modułem RFID znajdują się dwa, trzy, cztery lub sześć gniazd sieciowych 230VAC/400VAC, wraz z diodami LED umieszczonymi przy każdym z nich.

Pełen opis funkcjonowania omówionych rozwiązań oraz warunki realizacji zamówień znajdą Państwo tutaj.

SmartBits jest w stanie dostarczyć kompatybilne przedpłatowe liczniki zużycia wody pitnej oraz innych mediów.

Wielu właścicieli marin stając przed decyzją remontu lub modernizacji portów jachtowych postanowiło skorzystać z regionalnych funduszy pomocowych lub dotacji unijnych. Tym samym we wnioskach o dofinansowanie modernizacji lub rozbudowy obiektów uwzględniono projekt wybudowania nowoczesnej infrastruktury energetycznej.  Spółka SmartBits oferuje zainteresowanym pomoc w opracowaniu wniosku o dotacje oraz obsłudze postępowania dotacyjnego.    

Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo tutaj lub pod telefonem 72 753 02 05.

Systemy przedpłatowe gwarantują użytkownikom marin:

  • całodobowy dostęp do energii elektrycznej w miejscach ogólnodostępnych
  • samoobsługę (bez każdorazowej interwencji pracownika obsługi)
  • swobodny wybór czasu i ilości zakupionej energii

 zaś właścicielom (zarządcom) portów jachtowych:

  • ścisłą kontrolę zużycia energii
  • ochronę przed nieuprawnionym poborem energii, a tym samym wyeliminowanie strat z tytułu kradzieży prądu
  • legalne pobieranie opłat za energię elektryczną.

Dzięki zarządzaniu zużyciem energii elektrycznej z wykorzystaniem systemów przedpłatowych właściciel mariny ma pewność, że energia elektryczna jest dostarczana użytkownikom mariny w sposób legalny, a marina nie stanie wobec problemu uregulowania niespodziewanie wysokich rachunków za prąd przysłanych po zakończeniu sezonu.

7 Komentarze

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Właściciele serwisu porty.jachtowe.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść opinii.
  1. Andrzej napisał(a):

    Widać że jest dobre rozwiązanie na problem nielegalnych opłat za prąd w portach.Ciekawe tylko ile portów z tego rozwiązania skorzysta.Jak na razie to Port Sztynort podniósł ceny i pąd jest w cenie a Wioska Żeglarska Mikołajki dalej bez zmian nielegalnie handluje -15 zł za podłączenie do skrzynki energetycznej.

  2. Wojtek napisał(a):

    Problemem nie jest to, czy któraś z marin dostosuje swoje urządzenia do nowego prawa, tylko że Panowie z Wiejskiej produkują kolejne nikomu niepotrzebne regulacje które stwarzaja problemy. Mi, ani takie liczniki, ani takie prawo, ani tym bardziej darmozjady z Sejmu do pływania nie są potrzebne.
    A to ile która marina pobiera za prąd to niech będzie prywatną sprawą między nią a użytkownikami.
    Jeżeli gdzieś przepłacę to najwyżej na drugi raz stanę na noc gdzie indziej.
    Żeglarz

  3. Piotr napisał(a):

    Jestem właścicielem mariny i uważam za błędną teorię dawania za darmo przyłącza elektrycznego.
    Wybudowałem marinę zrobiłem przyłącza elektryczne dla jachtów i przyczep kempingowych i przepraszam mam uzdostępniać prąd bez pobierania dodatkowej opłaty za dostęp przyłącza. A kto mi zwróci za to pieniądze…? Można powiedzieć również; „..drogi kliencie, jeżeli uważasz niesprawiedliwe to że daję ci możliwość podłączenie się do mojej instalacji elektrycznej – to przywieź ze sobą w wiaderku odpowiedenią ilość energii elektrycznej i ją używaj”.
    Co wy na to – czemu nie, oburzacie się na fakt pobierania opłaty za dostęp do przyłącza elektrycznego to czego go sobie nie przywozicie…?
    Zrobienie dodatkowej instalacji lelktrycznej na marinie lub kempingu to dodatkowe duże pieniądze, czy ktoś to wziął pod uwagę.
    T oco pisze w poprzednim artykule to bzdura, ja nie chcę opłaty za zużytą energie elektryczną (nie mam na to koncesji), chcę opłatę za podłączenie się do mojego gniazdka elektrycznego, które jest moje, a nie zakładu energetycznego.

  4. Andrzej napisał(a):

    Szanowny Panie Piotrze a co Pan ma w gniazdku elektrycznym,prąd czy może coś innego? Bo to co Pan pisze to straszna bzdura.Nie sprzedaje Pan gniazdka elektrycznego tylko prąd,który w nim płynie,a jeśli Pan prąd sprzedaje to robi Pan to nielegalnie.To tak jak by Pan wybudował gorzelnię a przy kontroli tłumaczył się że sprzedaje Pan np.tylko butelki.Prawa należy przestrzegać a jeśli się bierze z budowanie mariny to trzeba je wręcz znać.

  5. Witek napisał(a):

    Witam bardzo serdecznie
    Nie wszyscy są chyba świadomi jak wielkie koszty ponoszą właściciele nowo powstających przystani np 80 m pływającego pomostu to wydatek od 180 do 220 tysięcy zł jeden słupek zasilający na kei to min. 2000 zł. Żeglarze i motorowodniacy chcą aby ta infrastruktura powstawała a właściciele aby inwestycja się amortyzowała. W tym przypadku Piotr ma rację opłaty pobierane za możliwość postoju i poboru prądu czy wody a nie za prąd i wodę. Dlaczego wszyscy chcą tylko czerpać przyjemność z pływania i zatrzymywać się w marinach na miarę XXI wieku bez ponoszenia kosztów za to co inni im dają?

  6. drzazy napisał(a):

    System ten ma na pewno swoje zalety . Lecz pragnę zwrócić jedną uwagę – same posiadanie wyżej wymienionego słupka, do inteligentnego rozdziału energii, nie powoduje że legalnie pobiera się opłaty za energię elektryczną . Można tylko refakturować, czyli ważna jest cena tej energii, musi być taka sama jaką stosuje ZE dostarczający do mariny .

  7. Sławek napisał(a):

    Pływam, korzystam z marin, ale mam również firmę i rozumiem, że nie ma nic za darmo, a inwestycja powinna się zwracać. Płacąc za energię elektryczną, płacimy za wskazanie licznika oraz opłatę przesyłową, nawet, jeśli nie pobierzemy „grama” energii, więc może można to rozwiązać w ten sposób, że marina/camping pobierałaby za faktycznie pobraną energię X zł (stawka zgodna z kwotą refakturowaną, czyli tyle, ile płaci za energię) oraz kwotę Y, na przykład 5-10 zł tytułem opłaty przesyłowej, co byłoby częściowym zwrotem za poniesione inwestycje w doprowadzenie energii do miejsca jej poboru (linia, przyłącza, słupek, dokumentacja, itp). Czy takie rozwiązanie stoi w zgodzie z prawem?

  • Autoryzowany dealer marki Evinrude, posiada w swojej bogatej ofercie tylko oryginalne części do silników. Sprawdź: części evinrude do silników zaburtowych od 15 KM do 300 KM. Fachowe doradztwo i pomoc, szybkie dostawy.
  • Szeroka gama łodzi aluminiowych. Mamy do zaproponowania łodzie rekreacyjne, przygotowane dla wędkarzy: łodzie aluminiowe Popularną marką jest czeski Marine. Producent ten oferuje łodzie nadające się znakomicie do wędkowania na jeziorach czy rzekach
  • Katalog silników zaburtowych. Zdjęcia, opinie użytkowników. Silniki zaburtowe : Honda, Yamaha, Evinrude. Porównaj dane techniczne - wybierz najlepszy silnik dla swojej łodzi